sobota 5. května 2007

Srdečné uvítání na palubě Vagabondu!


Při sjezdu k východnímu pobřeží po dlouhém ledovci Inglefieldbreen mé srdce začalo tlouci silněji. I bez mapy a GPS mé lyže věděly, kam jet, zdálo se mi, že jedu domů. Byli jsme jen pár kilometrů od našeho druhého potravinového skladu a místa, které je pro mne obzvlášť důležité: francouzské polární plachetnice Vagabond.

Objeli jsme poslední kopce morény a sjížděli podél čela ledovce - podle Ulliho modrý pruh štěstí - a tam se objevila, červený trup, vysoký stěžeň, hrdě stojící v malé chráněné zátoce: Vagabond - jediné obydlené místo na divokém východním pobřeží Spicberků.

Eric a France, námořníci nové generace polárních badatelů! Nedávno obepluli Arktický oceán; s pomocí přátel plachtili Severovýchodním průjezdem (sibiřské pobřeží) a další rok se vraceli Severozápadním průjezdem (kanadská a aljašská arktida). Vypráví o té cestě jako o příjemném a zábavném výletu, ale je třeba si uvědomit, že tuto cestu jako první uskutečnili na plachetnici!

Vagabond nyní přezimuje v Inglefieldbukta, kde ho Eric a France nabízejí jako základní tábor a logistickou pomoc vědcům ochotným bádat v přilehlé oblasti. Jeden z hlavních projektů se týká oceanografie se snahou pochopit tvorbu soli (hustotu slané studené vody) v blízkém Storfjorden, později ovlivňující proudění v oceánech.

Po srdečném přivítání na palubě jsme strávili příjemný odpočinkový den povídáním a radováním se z návštěvy ledního medvěda. Jsem velmi vděčný Erikovi, France a Leonie za jejich pohostinnost! Toto byl můj čtvrtý pobyt na Vagabondu a je to místo, kde jsem se naučil hodně o dobrodružství, životě v Arktidě, radosti z prostředí ve společnosti Erika a France. Proto bylo skvělé, že jsem se mohl vrátit na toto velmi zvláštní místo. Tato zátoka je mi trochu domovem! A já myslím, že i o tom je naše cesta: Špicberky pro nás byly jeden či více let domovem (pro některé z nás ještě je) a teď si jednoduše užíváme toulání po starých známých místech!

Lucas

Žádné komentáře: